SALES EN ACQUISITIE: SESSIE VAN 2 UUR €197

Verkopen is niet makkelijk maar iedereen kan het leren. Jij dus ook! Ik coach zzp'ers die ook moeten verkopen en daar nog niet zo bedreven in zijn maar wel omzet verantwoordelijk zijn. Het unieke aan mij is dat we altijd uitgaan van jouw persoonlijk talent, jouw business en jouw twijfels. Verwacht geen algemene verkooptraining, tips en trucs. Dan kun je beter een paar vakboeken lezen.Ik luister naar waar jij tegen aanloopt. Naar waar jij mee worstelt. Daarom coach ik altijd een-op-een zodat je je snel op je gemak voelt en je vrijuit kunt spreken.

Mijn 1-op-1 sessie is geen vastomlijnd programma en je hoeft niet een heel traject vooraf te betalen.De duur ervan is afhankelijk van wat jij nodig hebt. Het aantal uren kan daarom per persoon sterk variëren. De een heeft genoeg aan een sessie, weer een ander heeft wat meer tijd nodig. 

Gemiddeld duurt een 1-op-1 coaching 2 uur. Ik spijker je bij en jij kunt met veel plezier en vertrouwen gaan verkopen.

WAAR LOOP JIJ TEGEN AAN?  

Telefoonangst - Okay vandaag ga je het doen. Koud bellen. Dat is het plan maar eerst koffie en je e-mail checken. Dan is het tijd om te reageren op een paar berichtjes. De tijd verstrijkt en net als je je eerste belletje wilt plegen, is het tijd voor een tweede kop koffie en je bedenkt dat ‘op de winkel passen’ net zo belangrijk is als nieuwe klanten werven. Bellen wordt synoniem voor uitstellen. Wat is dat toch, dat uitstelgedrag als het om koud bellen gaat? Waarom die terughoudendheid? "Hoe kom ik van mijn bel-angst af?"

Tegenwerpingen - horen bij een verkoopproces. Het is aan jou om te kijken welke tegenwerpingen serieus bedoeld zijn en welke ‘leugentjes om bestwil’ zijn. Opmerkingen als: “Ik moet er nog even over nadenken” of “Het komt nu niet gelegen” verbloemen meestal de ware reden maar zijn beleefdheidsafwijzingen. Echte tegenwerpingen zijn beter te accepteren. Je kunt nog zo’n goed verkoopverhaal houden, als de klant geen geld heeft voor jouw product, houdt het op. Als de tegenwerping luidt: “ Je hebt me nog niet overtuigd” heb je niet alle informatie verteld waardoor er nog geen vertrouwen is. De meest voorkomende, welhaast klassieke tegenwerping is: “… maar we zijn wel geschrokken van de prijs”. Als je wilt weten hoe je daarmee om moet gaan, moet je contact met me opnemen.

Zelfvertrouwen - Wat brengt jou van je stuk? Dat je weinig ervaring hebt met sales? Of laat je je imponeren door je klant of omgeving? Wat het ook is, je kunt er altijd iets aan doen. Sterker nog, je moet er iets aan doen want ‘angst’ is voelbaar. Niet alleen dieren ruiken angst, mensen hebben het ook zo door. Als je op pad gaat met een zwak verhaal, zal het lastig worden om iets te verkopen. Hoe sterker je verkoopverhaal, des te zelfverzekerder je gesprekken zullen zijn. Mocht je desondanks geen succes hebben, dan weet je dat je er alles aan gedaan hebt en het niet aan jou ligt. Voor een zzp'er is zelfvertrouwen essentieel. Je voert betere gesprekken, tegenwerpingen kun je van je af laten glijden en van onderhandelen ga je genieten.

Omzetdruk - Je had een goed beeld van je toekomst. Na het starten van je bedrijf dacht je dat klanten zonder moeite zouden binnenkomen. De hele dag doen wat jij het leukste vond om te doen. Wat tijdens je ondernemerschap niet werd verteld, is dat je naast het uitoefenen van je vak je ook je kennis moet kunnen verkopen. Dat je moet netwerken en klanten moet werven omdat jij - naast je specialisme - ook omzetverantwoordelijk bent. Okay, je hebt wel marketinglessen gevolgd maar dat beschouwde je als algemene ontwikkeling. Dat je nu ineens moet gaan verkopen en omzet maken, maakt je nerveus, onzeker en zelfs onwetend.Gelukkig hoef je niet lang last te hebben van omzetdruk. Als jij goed bent in je vak en een mooi product of dienst verleent, kan ik je helpen hoe je ook een goed verkoper wordt. Bel me maar eens: 06-16025862. Niet koud, want ik verwacht je belletje al.

Afwijzingen - Iedereen weet dat een offerte nog geen order is. Hoe goed je voorstel ook aanvoelt, het is nog geen garantie op omzet. Er zijn voor een klant meestal net zoveel redenen te bedenken om JA of NEE te zeggen tegen je aanbod. En als het kwartje dan de verkeerde kant opvalt, is dat teleurstellend. Je had immers nog zo goed je best gedaan. Met je ‘contact’ had zelfs een ‘klik’. Dacht je… Tot het bericht komt (niet eens een telefoontje) waarin staat dat je hartelijk bedankt wordt voor de offerte maar dat besloten is om van je aanbod af te zien. Zo’n afwijzing kan hard aankomen. Zelfs zo dat je het persoonlijk opvat en je onzeker maakt. En dat kan natuurlijk niet want dan kun je je werk niet meer goed doen. Heb je er wel eens aan gedacht dat een afwijzing het begin kan zijn een relatie op lange termijn? Nee? Dan moet je de blog "Een afwijzing? Wat doe je eraan?" 

Verkoopgesprek - Geloof het of niet maar iedereen kan verkopen. Jij dus ook. We doen het al ons hele leven maar zijn ons er niet altijd van bewust. ‘Non-sales selling’ heet dat. We besteden namelijk een groot deel van ons leven aan verkopen in bredere zin: aan het overhalen, beïnvloeden en overtuigen van anderen. Zoals docenten hun leerlingen proberen te overtuigen dat ze moeten opletten en ondernemers hun investeerders dat ze geld moeten vrijmaken.En jij? Als aan je gevraagd wordt hoe het met je gaat, hoe vaak maak je het dan niet mooier dan het is? Dat is ook verkopen en is niet moeilijk. Maar waarom is het professioneel dan zo lastig?Omdat je dan juist een rol speelt! Toneel dus. Uitgerust met tips & trucs, aangeleerde en ingestudeerde zinnetjes probeer je het gesprek naar je hand te zetten. Niet wetende dat je opponent net zo aan het gesprek deelneemt. Bijna komisch om te aanschouwen en net als toneel: niet echt! Ik leer je graag hoe het beter, natuurlijker, eerlijke en overtuigender kan.

Onderhandelen - Als je een paard wilt verkopen, reken er dan maar op dat je moet onderhandelen over de prijs. Handjeklap is heel gebruikelijk i die wereld. En zo zijn er nog veel meer branches waar de prijs nooit vaststaat. Het mechanisme van vraag en aanbod treed dan in werking en bij een goede deal hebben verkoper èn koper een beetje pijn. Dan is het goed. Als je elkaar de omzet gunt is een relatie bestendig. Maar onderhandelen gaat niet alleen over het verlagen van de prijs. De beste verkopers rijden naar huis met meer omzet dan begroot. Zo kan het ook.Wat scheelt is een goede prijsverantwoording. Stel je hebt een prachtige witte vaas te koop voor € 29,95. De klant wil de vaas best kopen maar wil niet meer dan € 19,95 betalen. Dan moet je dus onderhandelen. Wat nu als je zegt: Prachtige exclusieve witte vaas van Engels porselein, handgemaakt in een kleine serie. Van € 59,95 nu voor 29,95? Set à 2 vazen: € 49,95.

Wil je daar meer van weten? Dan kun je me altijd bellen of mailen.

 

NU AANMELDEN

STRATEGIE EN ADVIES: SESSIE VAN 2 UUR €197 

Een strategie is niets anders dan een krijgsplan. Een slim aanvalsplan ... Wat heb jij nodig om een klant voor je te winnen en de concurrentie van je af te houden? Tijdens het intake-gesprek is al veel informatie boven tafel gekomen die waardevol is om je bedrijf goed te kunnen (her)positioneren.

Het unieke aan mij is dat we altijd uitgaan van jouw persoonlijk talent, jouw business en jouw twijfels. Verwacht geen algemene verkooptraining, tips en tricks. Dan kun je beter een paar vakboeken lezen.

In veel gevallen zijn zzp'ers  in de sales meer productgericht dan sales-gericht.

Niet verwonderlijk want je hebt je verdiept in het product dat je verkoopt. Misschien heb je het wel zelf gemaakt en om het te kunnen maken heb je een jarenlange opleiding gevolgd. Als je dan als meubelmaker of advocaat ineens zelfstandig gaat ondernemen, moet je het wel kunnen verkopen. En je bent vast niet de enige in de branche. Daar is een list voor nodig..

Mijn 1-op-1 sessie is geen vastomlijnd programma en je hoeft niet een heel traject vooraf te betalen.De duur ervan is afhankelijk van wat jij nodig hebt. Het aantal uren kan daarom per persoon sterk variëren. De een heeft genoeg aan een sessie, weer een ander heeft wat meer tijd nodig. 

Gemiddeld duurt een 1-op-1 coaching 2 uur. Ik spijker je bij en jij kunt met veel plezier en vertrouwen gaan verkopen. 

WELKE ZAKEN KOMEN AAN BOD? 

Positionering - We gaan bekijken wat je echt wilt bereiken met je business. En wie. Wat maakt jou product zo bijzonder, welk probleem los jij op? Hoe kun jij je het beste onderscheiden van t.o.v. je concurrenten? Wat is jouw DNA? Wat is jouw ‘claim to fame’? Oh ja, en dan bedoelen we niet dat je klantgericht bent. Of betrouwbaar, innovatief of passievol bent. Dat zijn waarden waar we van uitgaan en niemand acht op slaat als je het roept.

Klantprofiel - Wat is je ideale klant? Hoe ziet die er uit? Wat doet die klant en hoe kun je die het beste benaderen. Is ie de baas of moet hij of zij de baas overtuigen. Met een goed klantprofiel hebben we de doelgroep zo in kaart gebracht.

Concurrentie - Wie zijn ze en waar zitten ze? Zijn ze beter dan jij of slechter? Goedkoper of duurder? Hoe komen zij aan de klanten die jij had willen hebben? Zijn ze groter, gezonder of juist niet? Hoe beter je je concurrenten kent hoe scherper jij je kan positioneren. Voor elk business-doel staat een muurtje concurrenten en het is jouw kunst om de bal hier langs te schieten en te scoren.

Sales Statement - Wat is jouw verhaal om de klant te overtuigen? Jouw pitch? Ben je alleen aan het zenden van informatie of ken je de behoefte van de klant? Wat doe je aan content marketing of inbound marketing?

Alle prijzen zijn exclusief btw.